Naar inhoud

De actie van de tolken

Mondelinge parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Alain Yzermans aan minister van Justitie Annelies Verlinden over "De actie van de tolken" (Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers, Commissie voor Justitie van 21-05-2025).

04.01  Alain Yzermans (Vooruit): Geachte minister van Justitie,

In Hasselt hebben recent gerechtstolken actie gevoerd tegen maandenlange betalingsachterstanden door de FOD Justitie, een alom bekend probleem. Ondanks hun cruciale rol in het waarborgen van de rechtsstaat, ontvangen zij al geruime tijd geen betaling voor hun geleverde diensten. De tolken, gesteund door belangrijke gerechtelijke autoriteit hekelen de chaotische werking van de taxatiedienst, die verantwoordelijk zou zijn voor de vertragingen. Ze eisen het tijdig betalen van facturen en het verbeteren van de communicatie met de taxatiedienst. De tolken benadrukken dat zonder hun werk, het functioneren van de rechtbanken ernstig in gevaar komt. In Hasselt hebben recent gerechtstolken actie gevoerd tegen maandenlange betalingsachterstanden door de FOD Justitie, een alom bekend probleem. Ondanks hun cruciale rol in het waarborgen van de rechtsstaat, ontvangen zij al geruime tijd geen betaling voor hun geleverde diensten. 

De tolken, gesteund door belangrijke gerechtelijke autoriteit hekelen de chaotische werking van de taxatiedienst, die verantwoordelijk zou zijn voor de vertragingen. Ze eisen het tijdig betalen van facturen en het verbeteren van de communicatie met de taxatiedienst. De tolken benadrukken dat zonder hun werk, het functioneren van de rechtbanken ernstig in gevaar komt.

Vragen aan de minister van Justitie:

 1. Hoe kunnen de betalingsachterstanden bij de FOD Justitie in de praktijk worden opgelost?

 2. Hoe staat u tegenover de eisen van de gerechtstolken, zoals het tijdig betalen van facturen en het bieden van eenduidige richtlijnen? Bent u bereid om deze vragen te implementeren?

 3. Hoe gaat u ervoor zorgen dat de communicatie tussen de taxatiedienst en de gerechtstolken verbetert, zodat zij snel en adequaat kunnen reageren op verzoeken en e-mails?

04.02 Minister Annelies Verlinden: Mijnheer Yzermans, zoals ik al eerder zei en nu opnieuw bevestig, doen we er alles aan om de achterstand weg te werken. We zetten daarvoor in op de werving van extra medewerkers, maar ook op de aanpassing en verbetering van de IT-beheertools, zodat een en ander sneller kan gaan.

Wat specifiek de Limburgse afdeling betreft, hebben we net enkele aanpassingen doorgevoerd binnen het team om de huidige problemen op te lossen en de werkdruk te verminderen, maar ook om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers worden begeleid, zodat zij hun functie zo snel mogelijk goed kunnen uitoefenen. Er is een meer ervaren medewerker aangesteld om deze afdeling ad interim te leiden en we hebben de samenwerking met de afdeling Brussel versterkt om alle processen te bespoedigen.

We streven er voortdurend naar om de werkprocedures, waaronder de termijnen voor de betaling van de dienstverleners, te verbeteren. We hebben daartoe precieze doelen gesteld. Zo zijn we de werkprocedures en de wettelijke basis inzake gerechtskosten aan het herzien omdat de interpretatie daarvan nog te vaak tot verwarring en dus ook vertraging leidt.

De richtlijnen voor de dienstverleners zullen worden verduidelijkt en mijn administratie belegt ook werkvergaderingen met de beroepsverenigingen van vertalers en tolken om de problemen en verbeterpunten in kaart te brengen. Er is een opleidingscyclus voor de medewerkers van het taxatiebureau om hen te helpen bij hun taken en hen bewust te maken van de problemen waarmee de dienstverleners te maken krijgen, zodat zij zo goed mogelijk kunnen antwoorden op hun vragen en behoeften, uiteraard met inachtneming van hun opdrachten, rechten en plichten, overeenkomstig hun deontologische code en de wet.

04.03  Alain Yzermans (Vooruit): Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord.

Het incident is gesloten.

Gepubliceerd op
22/05/2025
Sociale media
Copyright 2025 BBVT